توسعه استان و انتخاب شوراها

مهندس سعيد مهذب ترابي

مختصري از بيوگرافي نويسنده :مهندس سعيد مهذب ترابي كه داراي مدرك ليسانس برق و فوق ليسانس صنايع مي باشد داراي سابقه 20 ساله مديريت درقسمت هاي مختلف وزارت نيرواست ازويژگي هاي منحصر به فرد مهندس ترابي حفظ ارتباط خود با محيط دانشگاهي و علمي كشور بوده است به طوري كه وي عضو هيئت علمي جهاد دانشگاهي استان و بصورت پاره وقت در دانشگاه يزد نيز تدريس مي نموده است وتا بحال حدود سي مقاله در كنفرانس هاي علمي داخل و خارج از كشور ارائه نموده است. در جديد ترين كار علمي وي كتاب راه سوم(مدلی جدید برای تجدید ساختار در صنعت برق) نوشته کریستیان استوفیس، را ترجمه و منتشر نموده است . از مقالات ارائه شده توسط مهندس ترابي مي توان به : انتخاب بهينه ترانسفورماتورها ،اهميت تعرفه ها بر اعمال مديريت مصرف و تنظيم قله بار اشاره نمود
  
صداي زنگ سومين دوره انتخابات شوراهاي شهر و روستا؛ طنين انداز شده است ورايزنيها و برنامه ريزي هاي لازم براي انتخابات فوق شروع شده است و اميد مي رود كه مردم خوب استان با مشاركت جدي و فراگير و موثر خود در اين انتخابات ؛اصلح ترين افراد را با دقت و حوصله و مطالعه لازم انتخاب نمايند.
چنانچه از بحثهاي مربوط به نحوه انتخاب و فعاليت و اقدامات هياتهاي بازرسي و اجرايي صرفنظر نماييم ، لزوم ترسيم مناسبي از بايدها و نبايدها و انتظارات در مبحث شوراها ضرورت دارد.
بايد اذعان داشت كه با توجه به نوپابودن شوراها‌ وعليرغم وجود برخي نارساييها ، عملكرد انها در مجموع مناسب وتاثير گذار ارزيابي مي گردد و مي تواند به عنوان نمونه هاي موفق از مديريت مردمي در ارايه خدمات باشند.

از انجا كه نوع مديريت وماهيت وظيفه اي وانتظارات مردمي از منتخبين شورا وعملكرد انها با رفتارهاي وعملكردهاي منتخبين سياسي تفاوت بيشتري دارد .
لذا كانديداهاي شركت در انتخابات شورا بايد داراي مشخصه هايي متفاوت تروجامع تري باشندتا امكان تاثيرگذاري مناسب تر و انعكاس و پيگيري مطالبات مردم، بيشتر فراهم گردد.

 بديهي است با توجه با وظايف ذاتي شوراها،‌ بايدها و نبايدهايي در فرايند انتخابات از قبيل شرايط كانديداها و نوع وميزان تبليغات و نحوه شكل گيري وتركيب مجمع هر يك از شوراها، مورد نظر و قابل طرح مي باشد.واقعيت و تجربه اكثركشورهاي داراي تجربه شوراها، بيانگر اين نكته است كه گرايش هاي سياسي در شكل گيري ائتلافها و معرفي كانديداها ، شديدا تاثيرگذار بوده و طبيعي است كه اين روند در كشور ما نيز مورد توجه قرارگرفته و اجتناب ناپذيرباشد.

نكته قابل توجه؛لزوم وجودويژگيها و مشخصه هاي خاص ومتناسب با نياز هر شهر يا روستادركانديداهاي عضويت شوراهاي شهر وروستا است ،اين ويژگيها با نظر به الزامات و شرايط قانوني در بخشهاي تخصصي وعمومي هر كانديد، وجود مشخصه هايي از قبيل وجود سوابق اجرايي ، سطح مناسب تحصيلات ، وسعت نظر و وجود ديدگاه توسعه اي، اگاه بودن به مشكلات و هنجارها و ناهنجاريهاي محلي ،داشتن روحيه مشاركت گرا و همسو با شرايط زماني و مكاني روز و مقتضيات جامعه؛داشتن تجربه ويا تخصص ويا مديريت در امور ساختاري شهري؛ از مهمترين خصيصه هاي يك كانديد در شورا است.

به عبارتي ديگر كانديداهاي انتخابات شورا عليرغم گرايشهاي سياسي مختلف مي بايد مديران ومتخصصين با تجربه امورمردمي و خدمات مردمي باشند كه تجميع نفرات ونظرات فوق مي تواند در پيشرفت وتوسعه هر منطقه بسيار موثر باشد.
بحث مقبوليت وجايگاه مردمي را نتيجه اراي مردم نشان مي دهدو يك شرط و ريسك فردي و حزبي براي هر كانديد است كه در زمان تصميم بر كانديد شدن، طبيعتا مورد مطالعه قرار مي گيرد.

ضمنا بر مسؤولان امر انتخابات فرض است كه محدوده وظايف و اختيارات شوراها را دقيقا براي مردم به طور مستمر تشريح نمايند و كانديداهاي محترم نيز به منظور اعتمادسازي كه بستر اصلي مشاركت مردم ا ست، از ارايه وعده هاي غيرعملي و غيروظيفه اي جدا خودداري نمايند.

لذا لازم است در تجمعات هدايت شده مردمي و جلسات پرسش و پاسخ، كانديداها برنامه هاي خود را ارائه نمايند و در همين راستا ، تشكيل ميزگردهاي تخصصي با شركت متوليان بخش خدمات عمومي و كانديداها در بازاموزي و شفاف سازي و روشنگري ونگاه واقع گرانه به ادعاهاي مطرح شده انتخاباتي، بسيارمفيد است.
چنانچه شرايط و بستر سازي مناسب فوق در انتخابات اتي ايجاد گردد، احتمال افزايش سطح كاربردي و توسعه اي شوراهاي اسلامي دور از ذهن نيست و همچنين در چنين سطحي از نگرش، انتخاب شهردار ، تعيين بودجه و برنامه ريزي براي عمران و ابادي شهرها و روستاها و تعامل با بخشهاي خدمات عمومي و مسئولان و متوليان ذيربط، انجام وظايف و پيگيري در تحقق مطالبات مردم و حتي روشنگري هاي توسعه اي، با شرايط مطلوب تري انجام مي گيرد.

ضمنا با توجه به قانون شوراهاكه جايگاه ويژه اي براي شوراي عالي استانها پيش بيني نموده، ميتوان انتظار داشت كه عصاره شوراهاي ارتقاء يافته محلي، يعني شوراي عالي استان با تركيب جامع تري حاصل شود كه خود به خود علاوه بر تاثيرگذاري مثبت توسعه اي استان، در فرايندهاي ملي نيز بسيار موثر خواهد بود.

انچه كه از شوراهاي اسلامي شهر و روستا انتظار مي رود اين است كه شوراها بايد در قالب وظايف تعريف شده با نگرش غير سياسي عليرغم سياسي بودن به توسعه منطقه خود بنگرند و فقط در اين صورت است كه شوراها ميتوانند در محورهاي توسعه مؤثر واقع شوند و به عبارتي ديگر مشخصه هاي سياسي در جهت گيري مشاركتي و شورايي، ابزاري براي رشد و توسعه بيشتر است و بي شك حضور فعال و پوياي شوراها در توسعه استان نيز نقش انكار ناپذيري خواهد داشت.
البته مباحث مربوط به شورا ها؛ مباحث علمي وعميقي است كه مي بايد براي اگاه سازي عمومي به طور جدي مورد توجه انديشمندان ودلسوزان جامعه قرار گيرد.

 
آ-ارسطو
مرداد 1385

مقالات ديگر نويسنده در يزدفردا:


نمايندگان استان و توسعه نمايندگان استان و توسعه
تاریخ : 01 فروردين 1385 - قبل‏ازظهر 09:27



تغيير الزامي براي توسعه تغيير الزامي براي توسعه
تاریخ : 11 اسفند 1384 - قبل‏ازظهر 08:29



توسعه استان وفاكتور هاي سياسي(5) توسعه استان وفاكتور هاي سياسي(5)
تاریخ : 23 بهمن 1384 - بعدازظهر 04:53



.توسعه استان واموزش عالي(4) .توسعه استان واموزش عالي(4)
تاریخ : 15 بهمن 1384 - قبل‏ازظهر 12:44



توسعه استان -فرصتها-تحديد ها(3)  توسعه استان -فرصتها-تحديد ها(3)
تاریخ : 26 دي 1384 - قبل‏ازظهر 01:12



توسعه استان و ايجاد و تقويت صنايع كوچك(2) توسعه استان و ايجاد و تقويت صنايع كوچك(2)
تاریخ : 01 دي 1384 - قبل‏ازظهر 12:19



استاندار و توسعه(1) استاندار و توسعه(1)
تاریخ : 19 آذر 1384 - قبل‏ازظهر 07:47



دكترين بادكنكهاي سياسي دكترين بادكنكهاي سياسي
تاریخ : 27 ارديبهشت 1385 - قبل‏ازظهر 03:20




توسعه استان و امنيت توسعه استان و امنيت
تاریخ : 30 فروردين 1385 - قبل‏ازظهر 09:14





 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا